Jilles Boonstoppel
Directeur
KLM krijgt eind 2019 de beschikking over een compleet vernieuwd trainingscentrum voor cabinepersoneel. In het gebouw 203X worden zowel theorie- als praktijklessen gegeven. Er waren dan ook specifieke eisen op het gebied van de plafonds en wandbekleding. Sander Griffioen, architect Sodexo Nederland, klopte voor de oplossing aan bij Armstrong Ceiling Solutions.
Serving en safety. Rondom die belangrijke pijlers ontwierp architect Sander Griffioen het nieuwe KLM-trainingscentrum 203X. Het bestaande pand werd gerestyled maar ook uitgebreid met verschillende trainingsruimtes. Jaarlijks krijgen duizenden korpsleden en nieuw personeel hier hun trainingen. In de vliegtuigsimulatoren kunnen noodsituaties op realistische wijze worden nagebootst. Een serieuze aangelegenheid waarbij commando’s opgevolgd moeten worden. “Hinderlijk omgevingsgeluid of nagalm zijn dan uit den boze”, vertelt Griffioen. “Ik zocht naar een plafond- en wandoplossing met de perfecte akoestische prestaties. Maar ook op esthetisch vlak had ik de nodige wensen. Armstrong Ceiling Solutions bleek een uitkomst.”
Het trainingscentrum 203X is in een U-vorm gebouwd. In de linkervleugel is de entree gevestigd. Bezoekers worden hier geheel in KLM-stijl ontvangen. De felblauwe wand met patrijspoorten symboliseert het zijaanzicht van een vliegtuig. Ook aan het plafond is gedacht. Griffioen legt uit: “In dit pand krijgen duizenden corpsleden hun jaarlijkse training. Het was aan mij om hier een functioneel en toekomstbestendig gebouw van te maken. In mijn ontwerp is veel ruimte voor thematiek. De schuine lichtlijnen in het plafonds bij de entree symboliseren de condensstrepen van vliegtuigen die zich aftekenen tegen de lucht. De lampen liggen als het ware in het plafond verzonken. Dankzij de blindbox van Armstrong Ceiling Solutions kun je de techniek integreren in het installatieprofiel. Hierdoor onttrek je lelijke bedrading aan het oog en kun je een mooie afwerking creëren.”
Via de ontvangstruimte worden de cursisten naar de trainingsruimtes geleid. Deze ruimte dient als visitekaartje. Ook hier komen bekende luchtvaartthema’s terug. Zo is de koffiecorner geïnspireerd op de KLM-huisjes die passagiers ontvangen na een vlucht. Griffioen hierover “In dit vertrek maken we ook een knipoog naar de vliegwereld.
Maar bovenal ligt hier de nadruk op ontspannen. Even ontstressen voordat je een intensieve training in gaat. Er was ruimte voor wat speelsheid. Het plafond kenmerkt zich door een afwisseling tussen hoogte en diepte. De vier ronde canopies hangen op verschillende hoogtes als cirkels boven de hoofden van de bezoekers. Als een wolkenveld. Het zorgt voor wat extra dynamiek. Naast het esthetische element hebben de canopies ook nog een akoestische werking. Omgevingsgeluid wordt perfect gefilterd.”
Voor de theorieruimtes opteerde Griffioen voor een wat meer ingetogen stijl. Volgens hem kan de wijze waarop je architectuur toepast grote gevolgen hebben voor iemands gemoedstoestand. “Ik probeer bij mijn ontwerpen altijd rekening te houden met de factor emotie. Zo zit er bijvoorbeeld een groot verschil tussen het ontwerp van de pre- en debriefing room. De pre-briefing room ademt helemaal de sfeer van een vliegtuig om de cursisten maximaal voor te bereiden op de praktijktraining die volgt in de vliegtuigsimulator. De curved canopies zijn hier op een inventieve wijze toegepast: door de bolling wordt een vliegtuiginterieur gesimuleerd. De praktijktraining is een intense ervaring. Daarom is de debriefing room sober ingericht. Vaak volgen hier nog aanvullende tests. Deelnemers moeten dan niet afgeleid worden door elementen in de ruimte.”
Blikvanger van 203X is de nieuwe praktijktrainingshal aan de rechtervleugel. Twee vliegtuigsimulatoren sieren de ruimte. De KLM-rompen op ware grootte zijn afkomstig van echte vliegtuigen. Volgens Griffioen is in deze trainingshal een goede akoestiek van groot belang. “In deze ruimte worden serieuze praktijkcases nagebootst. Daar is afleiding in de vorm van omgevingsgeluid niet wenselijk. In samenspraak met Armstrong Ceiling Solutions hebben we hier gekozen voor een geperforeerde staalplaten wand. Dit zorgt voor een perfecte akoestiek in deze grote ruimte. Ook in esthetisch opzicht is er meegedacht. Het verkeersgedeelte van de trainingshal vormt een aparte zone door toepassing van afwijkende materialen. Bij de plafonds wilde ik één geheel met het houten trappenhuis. De plafonds met houtlook maken het geheel helemaal af. Dankzij het goede meedenken van Armstrong staat er nu een trainingscentrum waar iedereen trots op is.”
Volgend project